dinsdag 8 januari 2013

Haakrol 2013


Dit jaar wil ik graag een haakrol gaan maken en op maandag wil ik steeds mijn vorderingen laten zien. Ook kun je meedoen en je eigen haakrol maken. Ook als je niet kunt haken, kun je "aanhaken", ik begin heel eenvoudig.


opzetlus













Trek de opzetlus aan, maar niet te strak.













Losse (l)
Als patroonteken ziet een losse er uit als een horizontale ovaal.
Maak een omslag en trek de draad door de lus op de haaknaald.
Een ketting van lossen wil zeggen dat je meerdere lossen haakt.
Tip: haak de ketting van lossen met een haaknaald die een halve maat groter is, dan de haaknaald die je bij het garen hoort. Het is dan makkelijker om in de ketting van lossen je verdere haakwerk te haken.




Voorkant
Haak 30 lossen.
Bij het tellen van het aantal lossen, telt de lus op de haaknaald niet mee.












Achterkant











Haak 1 keerlosse (kl)
Als patroonteken ziet een losse er uit als een verticale ovaal.
Een keerlosse is niet meer dan een losse. De keerlosse maak je om op dezelfde hoogte te komen als de rest van de steken die je gaat maken in de volgende toer.

kl = keerlosse
1 = de losse, waar je de 1e steek in gaat maken
^ = waar je je haaknaald insteekt om een steek te maken





Vaste (v)
Het patroonteken voor een vaste is een x.
Haak 30 vasten, in elke losse 1.

Vaste: steek je haaknaald in de losse (1e toer) of onder het V-tje van de steek van de vorige toer (onder beide lusjes).
Maak een omslag en haak deze door de steek naar de voorkant van je werk.






Haak opnieuw een omslag en haak deze door beide lussen op de haaknaald.



De vaste is gemaakt.


Haak 20 toeren als volgt: 1 keerlosse, 30 vasten.
Een toer noem je een regel in het patroon, of een rij die je gaat haken of hebt gehaakt. De eerste ketting van lossen wordt in de meeste patronen niet meegeteld als toer. Vaak wordt er met een pijltje aangegeven waar je moet beginnen. In patronen wordt toer afgekort met tr.









Zo ziet het getekend patroon eruit.

Als geschreven patroon zou er staan:
"Haak 30 lossen, tr 1 t/m 20: 1kl, 30v"










Voor mijn haakrol gebruik ik Beijer - Cotton eight, 100 % katoen, in de kleur beige (370) en
haaknaald 3. Het garen haakt niet fijn, maar het resultaat vind ik erg mooi en ik had er ooit eens 8 bollen van aangeschaft. Je kunt in plaats van een haakrol ook 4-kanten haken en er een deken van maken.


Aanstaande zaterdag kun je mijn haakrol bewonderen in de winkel van JeanetAtelier Jaffari in Arnemuiden.

Volgende week maandag vind je op mijn blog een variatie op de vaste.

2 opmerkingen:

  1. Ooh leuk, ik ga zeker meedoen!!
    Ga gauw garen opzoeken, ben benieuwd naar de volgende maandag.

    Groeten Marjan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het garen is er....het eerste deel is gehaakt en kan niet wachten tot maandag!!!!!!
    ik ben er klaar voor
    Gaaf idee
    groetjes Angelique

    BeantwoordenVerwijderen

h&m