donderdag 9 april 2015

Tip: mijn haakPad


Manlief noemt mijn iPad een HaakPad, omdat ik hem bijna alleen maar gebruik voor haakpatronen, het fotograferen van mijn projecten en het opslaan van inspirerende dingen. Maar daar is zo’n tablet dan ook reuze handig voor! Toen ik een vriendin een paar handige haakgerelateerde dingen liet zien op een tablet/smartphone, bedacht ik me dat misschien meer mensen iets hebben aan deze haak-app-tips…

Ravelry heeft geen app, maar met een snelkoppeling op je startscherm kun je Ravelry zo openen. Kan bijna niet, maar mocht je nog nooit van Ravelry gehoord hebben; Ravelry is de grootste databank met haakpatronen en je kunt je eigen projecten uploaden, bijhouden en laten zien.

Haakpatronen (en naaipatronen) sla ik op in Adobe Reader. Deze app is super handig, want je kunt met digitale potloodjes en post-its aantekeningen maken in je patroon. Zo hou ik bij waar ik gebleven was, welke naald ik gebruik en welke aanpassingen ik maak in een patroon.

Deze app is mijn absolute super-wapen! Niet alle patronen komen in zo’n handig pdf formaat, dus gebruik ik Quick Scan om van foto’s een pdf document te maken. Voorbeeld: een haakpatroon uit het online magazine ‘Inside Crochet’ kun je niet opslaan als pdf en ik moest elke keer in de (best langzame) Kiosk app het patroon in het tijdschrift opzoeken. Heel onhandig. Dus maakte ik met mijn iPad screenshots van het patroon (home + aan/uit knop ingedrukt houden). Vervolgens maakte ik er met Quick Scan één pdf document van. Een alternatief is Tiny Scan (ook beschikbaar op andere platforms), maar Quick Scan doet dit klusje heel wat handiger en sneller. Er is een gratis en een betaalde versie. Tot nu toe red ik het nog prima met de gratis versie; je kunt maximaal 3 documenten maken, maar na openen/opslaan in Adobe Reader verwijder ik die gewoon.

Andere handige/leuke apps
  • Inkflow – een digitaal notitieboek voor al je brainwaves
  • Issuu - gratis digitale tijdschriften en inkijkexemplaren van boeken lezen
  • Pinterest - duh, wat moet een mens zonder?!

Er zijn duizenden apps dus als jij ook een handige gevonden hebt, laat een reactie achter op mijn blog!

1 opmerking:

h&m